Sztaluga – co warto o niej wiedzieć?

Każdy artysta potrzebuje do pracy nie tylko weny twórczej czy talentu lub wyćwiczonych umiejętności, ale także pewnej przestrzeni i warunków do tego, żeby zupełnie oddać się sztuce. Jest to niezmiernie ważne, ponieważ wtedy artysta czuje, że może stworzyć coś niesamowitego. 

Czy sztaluga sprawdzi się w każdej sytuacji? 

sztaluga zestawW malarstwie jednym z najbardziej kluczowych elementów jest sztaluga. Nie tak dawno mogły one przybierać różne kształty, ale obecnie używa się tych z końca XIX wieku i pojawiają się one nie tylko w większych pracowniach, ale tych mniejszych, a nawet w plenerze. Sama sztaluga nie musi być wykorzystywana w malarstwie, ponieważ stojak ten sprawdzi się również w przytrzymaniu np. kartki w czasie szkicowania. Jest to tym bardziej wygodne, gdy artysta pracuje z modelem, a więc nie musi pochylać się nad kartką, a jedynie stać przed sztaluga lub przy niej siedzieć, co jest zdecydowanie bardziej wygodniejsze w czasie pracy. Sztaluga nie sprawdzi się oczywiście w przypadku każdego medium, ponieważ np. osoby posługujące się farbami akwarelowymi będą wolały pracować na płasko, ponieważ używając sztalugi, farba niekontrolowanie by spływała. Do większości prac jest jednak używana sztaluga zestaw może być dobrym pomysłem dla osób, które dopiero zaczynają swoja przygodę z malowaniem, bo najczęściej do takich zestawów otrzymuje się farby lub pastele. Jest to zdecydowanie wygodniejsze oraz zamyka w sobie wiele produktów, więc nie trzeba rozglądać się za pojedynczymi farbami czy kredkami. Sztaluga powinna jednak zapewniać przede wszystkim stabilność, a jej wybór najczęściej jest uzależniony od wykonywanej pracy. Dla osób, które lubią malować w plenerze, najlepszym wyborem będzie lekka sztaluga, którą łatwo przenosić.

Wybór sztalugi jest bardzo ważny, szczególnie dla osób, które poważnie zajmują się sztuką. Jednakże nie tylko, ponieważ dobra sztaluga zapewni komfort pracy, a co za tym idzie, cały proces będzie przyjemniejszy. Może to pozytywnie wpłynąć na efekt końcowy malowanego dzieła.